torsdag 29 mars 2012

FB-fasan

På FB vimlar det just nu av graviditetsrelaterade statusar. Senaste inlägget handlar om "stackars mig, jag mår så hemskt dåligt för jag är graviiiiiiid!"

Jag förstår, rent logiskt, att set kan va urjobbigt med illamående, foglossning mm. Det fattar jag! Men känslomässigt är det värre, då vill jag bara skrika: Sluta klaga för fan! Va glad åt din graviditet, det är inte självklart för alla...

Om nu någon av mina gravida vänner läser det här, snälla ta inte illa vid er! Sätt på er"rätt" glasögon, o kom ihåg att det hör inlägget INTE handlar om er! <3


- Posted using BlogPress from my iPhone

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vill börja med att säga att jag förstår vad du skriver om. Jag var ofrivillig barnlös i 3 år och gick igenom flera inseminationer innan vi fick ett barn genom en IVF-behandling. Det är jobbigt att läsa såna kommentarer på Fb när man själv inte kan få barn. Jag har också känt så och håller med om att folk borde fokusera på det positiva i livet, allmänt.
    Men, det är jobbigt för vissa kvinnor att vara med barn och för några kvinnor kan ett graviditet vara en fara för deras hälsa. Jag tycker att det borde vara ok att tycka synd om sig själv i såna omständigheter. Precis som man borde förstå att det är tungt för människor som inte kan få barn och borde tycka att det är ok att man känner som man gör.
    Det måste vara ok för alla att tycka synd om sig själva ibland och med det sagt så är det ok att känna som du gör också. Lycka till!/Bella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, som jag skrev, jag VET att det kan vara jättejobbigt, speciellt med massa komplikationer. Att "bara" må väldigt illa är fruktansvärt! MEN, jag kan ändå tycka att det är väldigt trist när det bara blir gnäll och buhu, det är så synd om mig, jag är graviiiid... Att inte se det fantastiska som händer i ens kropp. Och självklart är det helt ok att tycka synd om sig själv, men att hela tiden statusuppdatera på FB om hur synd det är om en... nej, det tycker jag är ganska patetiskt.

      Men jag är helt medveten om att min barnlöshet och min barnlängtan färgar hur jag upplever min omvärld. Har man inte dom erfarenheterna så kanske man inte tänker på att det kan såra andra.

      Stort grattis till ditt barn, skönt att höra att det går att lyckas! =)

      Radera
  2. Usch, jag blir oerhört provocerad av förbannade fb-uppdateringar.... Byter gärna en foglossning mot infertilitet.... Ja, jag kanske inte behöver överreagera så, men jag förstår dig!
    Ps tack för den fina kommentaren ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Skönt att veta att man inte är ensam <3

      Radera
  3. Kram på dig! Vet hur frustrerad man blir av uppdateringar av diverse slag (inte bara dessa du beskriver, vissa gör inte annat än klagar över allt i livet på fb...). Jag försöker bara se vidare och inte stanna upp för länge på såna kommentarer som jag, åtminstone för stunden, inte orkar med. Och jag försöker själv inte klaga men kan tänka mig att ju längre tid som går, desto jobbigare blir det. :-) Och jag fattar inte varför bilder på helt okända personers barn ska komma upp på min sida bara för att nån vän till mig har kommenterat det! Fruktansvärt irriterande, speciellt när vi fortfarande själva inte blev med barn, men nu när vi är det så tycker jag fortfarande att "I couldn´t care less!!". Snaaaart får du börja med hormonerna iaf!! Härligt!! KRAM!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen för tipset, ska försöka att göra likadant!
      KRAM

      Radera
  4. Jag är på samma bana! Blir lika frustrerad, och irriterad jag med.
    Och jag håller tummarna för er, i eran IVF-resa nu!

    Kram J

    SvaraRadera
  5. Förstår dig så väl! När jag mådde som sämst blokerade jag alla vänner jag visste var gravida (alltså hade kvar de somvänner men så jag slapp se deras uppdateringar). Det hjälpte litegrann och om det nu var någondag jag var nyfiken så kunde jag gå in på repektives sida och se om det vr nått jag missat.

    Ett tips!
    Kram på dig /Javisst från FL

    SvaraRadera