söndag 17 oktober 2010

Nu gäller det!

Idag var det dags för mötet med läkare LB. Jag har förvarnat sambon om att det kommer krävas ett blodprov även från honom. Min finaste älskling har svårt för att ta blodprov, men jag tror att det ska gå bra. Vi diskuterade också den där gynundersökningen som väntade.. Jag menar - hur sexigt är det att se sin flickvän där i stolen, o hur bekväm är jag med att ha sambon där?

Det visade sig att för sambon spelade det ingen roll. Jag sa att han får göra som han vill, gå ut eller stanna kvar, men att han i såfall måste stå vid huvudändan!!!!! Liiiite sexighet vill jag få behålla iallafall!

Läkaren pratade i nästan 45 minuter om studien, tidigare erfarenheter, studier från Norge som visat att om man ger gravida kvinnor som tidigare haft flera mf extra "tender, care and love" ökar chansen för att de ska få friska och fullgångna barn. Vi pratade om internet, om familjeliv, om olika teorier och "husmorsknep". Om folk som åker över hela världen och testar "allt" till vilken kostnad som helst, i jakten på ett barn.. På sitt biologiska barn..

Jag svarade läkaren att det är BARN jag vill ha, en graviditet är inte ett måste. Visst skulle jag sakna att inte få den erfarenheten, det verkar mysigt att få känna sparkarna, men jag har ju också sett hur dåligt man kan må under sin graviditet.. Det är inte viktigt för oss att barnet vi får är vårt biologisa, andra alternativ är helt okej de med, bara vi får bli föräldrar. LB verkade tycka att detta var en sund inställning, men också att vi hade långt dit innan andra alternativ var enda lösningen..

Vid mötet fick vi också positiva nyheter! Enligt statisktiken (denna sanning!) har vi 50 procents chans att lyckas vid nästa graviditet, detta utan någon form av behandling alls! Kändes underbart att höra, då vi inte tyckte att vår tidigare gynekolog hade låtit lika positiv till våra framtidsutsikter för att bli föräldrar..

Vi fick också höra att över 200 par har än så länge ingått i studien, och att nästan alla har fått friska och levande barn. Detta är såklart underbart att höra!!!

En massa blodprov ska tas, blodet koagulationsförmåga, salthalt, mineralnivåer, vitaminnivåer, kromosomtest med mera med mera.. Trombocyterna är tydligen i fokus i forskningen, defekter på dessa kan göra att små blodproppar bildas i blodådrorna mellan mamma och foster.

Blodprov är alltså nästa grej.. En liiiten sak återstår dock - gynundersökningen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar