söndag 7 november 2010

Resultatlöst?

Nu har sex långa  veckor gått från det att vi var hos doktor LB och tog prover. Med undantag för snabba svar för några veckor sedan, har vi inte hört något alls om provresultaten. Den första 4 veckorna gick bra att vänta, då jag visste att det skulle ta mellan 4-6 veckor, men den sista, sjätte veckan har varit lång! Så kom då fredagen, och den kom utan några svar den dagen också... Visst, det spelar ingen större roll om jag får vänta lite till, men skulle hemskt hemskt gärna vilja att doktorn ringer med provresultaten nu!!! Försöker se det som en lång kurs i tålamod.. Något som jag har förstått behövs en rejäl skopa med som småbarnsförälder, så jag kanske ska vara tacksam över mina prövningar?!

Pratade med en vän idag. Vännen har ett barn på 5 år, och alla frågar nu när syskonet ska komma. Tänk att en del inte kan förstå att det inte bara är att beställa barnen, man kan inte SKAFFA barn, de kommer när de kommer.. Förhoppningsvis behöver varken jag eller vännen vänta så länge på våra små, håll tummarna  för det är ni söta!

En annan reflektion vi gjorde i dag var att det oftast är vi kvinnor som får frågan om det inte är dags att skaffa barn snart. Väldigt sällan är det våra män som får frågan. Jag funderar över varför det är så. Tror man att det är vi kvinnor som bestämmer ja eller nej till barn? Eller är det för att det är vi kvinnor som är gravida, och därför kan väntas ha bäst koll på barnalstrandet?? Ingen aning - men tycker att i ett jämställdt samhälle borde det vara lika naturligt att fråga mannen som kvinnan i en relation om hur det är tänkt med barngörandet. Eller ännu hellre - fråga inte alls, utan låt folk få berätta själva om och när de vill!

Nu ser jag att ovanstående resonemang låter ganska könsstereotypt, det är så klart inte meningen! Men det är lätt att relatera till kvinna-man förhållandet när det är så jag lever! Det skulle vara spännande att höra om en lesbisk eller en bög får samma frågor om barn! Jag tror inte det..

Ett splittrat inlägg ser jag, kanske speglar en splittrad själ just nu?! Mensskrället kom så klart på beställning. Inte hade det någon mening med att mitt BIM-datum var på ett för mig annars speciellt datum. Men än så länge har mensvärken hållit sig borta, får vara tacksam för det lilla!

I fredags fick jag äntligen ett samtal från en zonterapeut som jag tidigare har ringt till. Spännande - första besöket blir om ett par veckor! Ska ta två timmar o då blir hela jag genomgången, vad nu det betyder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar